Bersih 2.0

9 Julai 2011-Sejarah apakah? Hmmmm




Salam kawan2..ako tak tahulah nk citer ke tak isu nie!! huhuhu..actually ako dlm bab2 politik nie Tak suke sangat tp bukan bermakna ako tak nak ambil tahu!..ok la walaupon citer nie dh last week berlaku agak2 dh nk basi..tapi ako ada lah jgak nk citer dgn  pendapat sendiri tanpa provokasi orang lain. Ako nk biarlah semua ini berlalu dan biarlah orang yang membaca nie akan rasa free dan aman bila isu Bersih 2.0 nie akan redah sedikit. So, sya rasa mlm nie adalah kesesuaian sedikit utk ako berkongsi la plak citer nie. ^^7

Kadang2 ako tak paham jenis ada orang yang suka byk "persoalan" dan "menjadi pak turut". Bila heboh n kecoh hal ini..ramai kawan2 ako yang dok post kt wall FB dorng tentang isu Bersih 2.0 nie, d tanya kenapa? sesaje nk "itot" n "follow2" je bak iklan..DiGi i'm follow you..coz sinonim dgn color KUNING kan. Apa bangangnye dia tue..So, ako malas nk kecoh2 kn n bertekak sana sini..ako hanya mampu tersenyum sipu2 dan geleng kepala je lah..:p

Ako bukannya nk bangkang or X suke Kempen Bersih 2.0 nie..ako berpendapat kalau kempen ini kena dgn "cara" dan "tertibnya" tak timbul masalah..berkempenlah suarakanlah pendapat dan ketidakpuashatian itu, Demokrasi di negara kita tetap ada, tapi tak usahlah kita buat di jalanan or tempat orang awam kan itu banyak menyusahkan ramai pihak. Storynya 9 Julai tue kebetulan saya kena bertolak ke Ipoh, Perak..antara nk naik bas or ETS, dalam perjalan tue 1st time saya nampak KL mati dan sunyi sepi..byk jalan2 yg di tutup dan merasakan ini adalah satu kerugian yang sangat besar buat NEGARA kita. So, saya decide la ambik ETS dan akan ke KL Sentral..fuh!! semua kedai tutup dan byk pengangkutan yang delay..tapi nasib la masa itu saya hendak ke Ipoh, ETS Train masih beroperasi..Alhamdulillah!! dalam hati saya..sangat kecewa dan melihat sendiri kesannya pada semua orang dan sambil2 saya duduk d kerusi menunggu adalah saya tercuri dengar perbualan sekumpulan pelancong nie entahlah dari mana agaknya..omputih lah!! ckp dlm English..ape yg saya dapat tangkap dlm perbualan mereka..bunyinya mcm nie "it's bad day..n very disappointed people" so ako pon dok jelir lidah jelah mcm nie :p :p nk kata mcm mn..x boleh nk wat ape lah! Malu pon ada sebagai warga tempatan..HuHuHu

Ok la kwn2..saya ni bukanlah anti pembangkang ke..support mati kerajaan ke tak lah!! bab2 politik nie rasa saya, sya tak byk isu n nk ambil tahu sngt.! Nk cita bab Kepimpinan, dlu masa kt sekolah saya pernah memegang Jawatan sebagai Pengawas Sekolah, klu kt sekolah kitaorg badan pengawas nie di panggil Mini Kabinet..so dlm kabinet tue saya telah memegang 2 tahun berturut2 form 4 n 5 sebagai Menteri Penerangan, tugas dia menerangkanlah apa2 berita dan tugas biasa sebagai pegawas sekolah n kenalah handle bab PA system sekolah dan klu ada majlis kena arrange la or kena jadi Emcee kt perhimpunan mingguan sekolah..hehe and at the same time, saya jgak memegang jawatan sebagai Ketua Pengawas Perpustakaan..memang aktif uuuuuuuu! sampai kwn2 ckp ako nie "Gila Kuasa" HeHeHe :p and then..sampai la belajar kt IPTA saya pon join Majlis Perwakilan Pelajar...jd Exco Perpaduan la plak. Fuhh!! Byk experience n pengalaman yang sya tak boleh lupakan..kdng2 rindu sngt waktu dlu2. 

Ok apa yang saya nk sampaikan d cnie..dlm kepimpinan ini bukan mudah ya kwn2. Byk orang yg tak akan ambil tahu usaha dan kerja keras yang cuba kita lakukan..Tp Bila mana ada "mistake" ckit barulah itu yg akan orang pandang dan di ungkitkan untuk dijadikan isu dalam kepimpinan kita. Hmmmm!! kekadang saya dh masak dlm perkara begini, ada orang tue memang tugas n kerja dia suka memabangkang je lah, ntah la!! ..cuma kena tabah dan mempunyai kekentalan semangat yang tinggi mampu mengatasinya. Bagi saya dalam isu kerajaan kita pada hari ini..isu soal peribadi pemimpin itu sendiri bukanlah hak kita utk mempersoalkan dan membenci kepimpinan meraka..kdng2 isu kecil dan remeh temeh ini yang banyak memprovokasikan untuk menumbangkan kepimpinan kerajaan kita pd hari ini. Kerja membangkang nie mmg mudah sangat hanya lebih kepada bicara dan hasutan semata2 mereka mampu untuk  meraih sokongan. Hmmmm entahla!! harap semua orang perlulah bijak dan berfikir dahulu sebelum membuat tindakan dalam satu-satu keputusan.

"Kadang" bila d fikirkan rakyat Malaysia nie manja sangat bila kerajaan membuat suatu keputusan itu ini lah lentingan mereka, tapi mereka tak pernah untuk berfikir hendak maju kedepan..semuanya hendak kerajaan membantu mereka, eh!! come on la kwn2..dunia makin kedepan, sampai bila mahu orang lain akan terus membantu kita..haaa??  dan bila  dalam bab isu2 demonstrasi or kecoh2 nie..orang melayu la yg cepat dan tangkas! tapi dlm isu lain..hmmmm lembap sangt!! - ayat nie ako cetak dr komen2 kwn ako..n ako mmg setujuh sngt. Bila bekerja dlm kerajaan nie saya nampak dan terpulang pada individu itu sendiri la menilainya..kita patut bersyukur lah kerajaan kita dh byk membantu rakyat sendiri, Iya lah walaupon ianya secara tak menyeluruh tapi usaha itu ada, dan akan kita lakukan step by step..mmg lah kadang2 kita tak boleh untuk memuaskan hati semua pihak tapi kita akan lakukan sedaya upayah yang mampulah dan akan terus berusaha keras. Tapi apa yg dpt saya lihat begitu mudah mereka untuk menyalahkan dan menunding jari ke sebelah pihak sahaja. Patut kita bersyukur dan membantu sesama lain dan bukannya untuk mementingkan diri sendiri demi keinginan dan hawa nafsu semata untuk mendapat kepuasan sendiri

Bab Family..Terus terang saya katakan my parents berketurunan Filipino (Philippines) so my originality come from Philippines la, so  bila mereka berhijrah ke Malaysia dan sehinggalah kita orang di lahirkan di sini sehingga mendapat taraf kewarganegaraan..based on cerita parents saya, dlu mereka terpaksa dan menjadi pelarian sampai datang berhijrah ke sabah atas desakan hidup untuk mencari kedamaian dan kebebasan sebab di negara pilipin hari2 kes pembunuhan dan penindasan sering berlaku pada golongan yang memperjuangkan agama sendiri di sana..so!! cukup bersyukurlah Malaysia Negara kita ini sudah mencapai keamanan dan kemerdekaan. Saya punya ramai kawan dari luar negara rata2 mereka berbangga dengan pencapaian negara kita hingga ke hari ini dan mengatakan suka untuk datang melancong ke sini, tapi bila kekecohan dan huru hara ini berlaku saya risau ianya akan menolak dan pendirian mereka untuk dtng ke sini..ianya sangat sangat memalukan dan banyak merugikan negara.  Akhir sekali, apa yang saya harapkan kita kukuhkanlah perpaduan dan kemajmukan negara kita..usahlah kita terbawa2 dan mengikut budaya orang luar, Inshaallah semoga Allah pelihara kita semua dalam nikmat dan rahmat-Nya.

:kan bila saya dh berbicara..menjela-jela! huhuhu

* arrhhhhhh saya tak suke sebenarnya nya cite bab hal politik nie...but i'll try my best jgak!! actually byk idea nk tulis lg, tapi nnt orang akan menyampah plak nk baca blog n cite saya nie..betul tak? hehehe. Apa2 pon..peace no war ^^y 


MALAYSIA TANAH TUMPAHNYA DARAHKU
I Love U :-* Mwah!!



Comments

Popular posts from this blog

Saya Jual - Ikan Masin Sabah Terbaik

BERCUTI KE TOKYO, JEPUN MUSIM LURUH - PART 1

TRAVEL SOLO KE BANGKOK, THAILAND - PART 1